Зельвенка Людміла Галаско прайшла нямецка-беларускую «Музейную акадэмію»

Наша зямлячка Людміла Галаско вытрымала адборачны конкурс з 65 жадаючых і стала адным з 15 удзельнікаў новай адукацыйнай праграмы “Музейная акадэмія” пад эгідай Гёте-Інстытута.

Людміла Галаско (трэцяя справа) сярод удзельнікаў «Музейнай акадэміі»

Людміла Міхайлаўна працуе настаўніцай нямецкай мовы ў мясцовай санаторнай школе-інтэрнаце. Ва ўстанове ствараюць школьны музей “Назад у СССР”. Таму педагог зацікавілася названай праграмай. У межах “Музейнай акадэміі” з красавіка ў абласных гарадах Беларусі праходзілі трэнінгі і практычныя семінары з удзелам беларускіх і нямецкіх экспертаў (у тым ліку рэферэнтаў з Германіі Штэфена Шумана і Каралін Саўчук). Тэмы былі рознымі: гісторыя і культура памяці, праектаванне і дызайн экспазіцый і выстаў, музейная камунікацыя, паняцце музейнай педагогікі. Заключны рэгіянальны сімпозіум ў канцы лістапада пройдзе ў Мемарыяльным музеі-майстэрні Заіра Азгура (г. Мінск).

– Каб музеі пашырылі аўдыторыю і сталі адкрытай платформай для сацыяльнага дыялогу, іх супрацоўнікі павінны быць кампетэнтнымі ў канцэптаванні і рэалізацыі выстаў, маркетынгу, сувязях з грамадскасцю. Такі ўзровень прафесіяналізму не магчымы без пастаяннага вывучэння чагосьці новага і пашырэння кругагляду. Таму для мяне мэты праекта аказаліся актуальнымі, – расказала Людміла Галаско. – У яго рамках сустрэліся спецыялісты, частка з якіх раней увогуле не мела стасункаў паміж сабой. Абмяняцца досведам з замежнымі калегамі – добрая справа для супрацоўнікаў музеяў, асацыяцый, навучальных устаноў і органаў улады Беларусі і Германіі. Нашы дыскусіі аб агульнаеўрапейскім супрацоўніцтве сталі штуршком да стварэння ў доўгатэрміновай перспектыве адкрытай міжгаліновай сеткі партнёраў.

Спікеры праекта пазнаёмілі з апошнімі тэндэнцыямі сферы. Людмілу Міхайлаўну асабіста зацікавілі асаблівасці працы ўдалечыні ад сталіцы і сувязь музеяў і школ. На сустрэчах гутарылі пра адукацыйны патэнцыял музеяў. Эксперты расказалі, як арганізаваць школьны музей, суаднесці экспазіцыі з адукацыйнай праграмай.

Нядаўна для ўдзельнікаў “Музейнай акадэміі” была арганізавана паездка ў Германію. Беларусы наведалі шэраг музеяў, іх выбар быў прадыктаваны тэматыкай “Культура памяці”.

– Мы бачылі не толькі найбольш знакамітыя музеі, але і (не менш цікавыя) невялікія. У Берліне пабывалі ў Форуме Гумбальдтаў, названага ў гонар вядомых нямецкіх вучоных-братоў. Адкрыццё гэтага не столькі музея, колькі цэнтра актыўнай дзейнасці плануецца на 2020 год. Тут будуць праходзіць часовыя выставы, канферэнцыі, музычныя імпрэзы, навукова-адукацыйныя мерапрыемствы, ствараючы сувязь паміж гістарычнай спадчынай і праблемамі сучаснасці і будучыні.

Моцна ўразіла беларусаў Саксонія і яе сталіца. У Дрэздэнскім замку, адным са старэйшых будынкаў горада, былой рэзідэнцыі саксонскіх каралей, у цяперашні час прадстаўлены некалькі музеяў: “Зялёныя скляпенні”, “Нумізматычны кабінет”, “Гравюрны кабінет”. Таксама тут праводзяцца тэматычныя выставы твораў сучасных і старых майстроў. Для ўдзельнікаў арганізавалі экскурсію ў “святая святых” Еўрапейскага цэнтра мастацтваў Дрэздэна Hellerau – майстэрню рэстаўрацыйных работ дзяржаўнай калекцыі мастацтваў.

Дрэздэнскі замак

Пасля наведалі адзіны музей у Германіі, прысвечаны здароўю чалавека, будове цела, гісторыі навуковых медыцынскіх даследаванняў – Музей гігіены. Сем тэматычных экспазіцый (“Органы пачуццяў”, “Жыццё ад нараджэння да смерці”, “Рух”, “Работа мозга”, “Сэксуальнасць”, “Прыгажосць”, “Харчаванне”) з інтэрактыўнымі экспанатамі зацікавяць і дарослых, і дзяцей. Супрацоўнікі ўзаемадзейнічаюць з установамі адукацыі, прапануюць багаты матэрыял для дапаўнення школьнай праграмы. А ўваход дзецям да 16 год бясплатны.

У невялікім доме-музеі знакамітага польскага пісьменніка Юзэфа Крашэўскага расказалі гісторыю яго жыцця і прадэманстравалі кнігі аўтара, прадметы быту і інтэр’еру. У Дрэздэне пісьменнік ратаваўся ад арышту ў роднай Варшаве. Цікава, што карані Крашэўскага – з суседняга нам Пружанскага раёна, таму дырэктар “Пружанскага палацка” (як удзельнік) прывёз у падарунак музею некаторыя экспанаты.

Незабыўныя ўспаміны пакінуў Ваенна-гістарычны музей узброеных сіл Германіі – адзін з двух буйнейшых профільных музеяў краіны. Яго архітэктурны ансамбль складаецца з двух элементаў: прыбудоўка ў форме кліна (зроблена амерыканскім архітэктарам Даніэлем Лібэскіндам у 2011 годзе) быццам урэзваецца ў фасад старога арсенала (1877 года). А гульня святла і цяней канструкцыі сімвалізуе кантрасты ваеннай гісторыі Германіі. Экспазіцыя музея тэматызуе насілле як гістарычны, культурны і антрапалагічны фенамен. Яна вымушае задумацца аб уласным патэнцыяле агрэсіі, прыняць рознабаковую інтэрпрэтацыю падзей.

Ваенна-гістарычны музей узброеных сіл Германіі

Цяжкія пачуцці выклікае Мемарыяльны турэмны комплекс Баутцэн. Нацысты выкарыстоўвалі будынак для ўтрымання палітзняволеных і асабліва важных ваеннапалонных. З людзьмі абыходзіліся сурова. Чэшскі пісьменнік і журналіст Юліус Фучык, аўтар вядомай кнігі “Рэпартаж з пятлёй на шыі”, знаходзіўся ў Баутцэне пад следствам. Пазней у турме службы дзяржбяспекі ГДР (Штазі) утрымлівалі шпіёнаў, крытыкаў рэжыму і тых, хто дапамагаў грамадзянам ГДР збегчы з краіны.

– Для нас была арганізавана сустрэча з былым зняволеным турмы Баутцэна, які правёў у ёй 5 год за арганізацыю пераходу каля 120 чалавек праз Вялікую Берлінскую сцяну, – паведаміла Людміла Міхайлаўна.

Мемарыяльны турэмны комплекс Баутцэн

Наведалі ўдзельнікі таксама краязнаўчы Музей лужаскіх сербаў, які ўтрымлівае каля 23 тысяч экзэмпляраў па гісторыі гэтага народа ад старажытных часоў да сучаснасці, іх культуры і вобразе жыцця, літаратуры і мастацтву. Адметна тое, што, знаходзячыся на тэрыторыі Германіі, лужычане не страцілі свае нацыянальныя рысы, традыцыі і звычаі і працягваюць іх зберагаць (у 4 школах Саксоніі дзеці навучаюцца на сербскай мове).

– У апошні дзень знаходжання ў Дрэздэне мы наведалі Паўночныя могілкі (былыя ваенныя, а зараз грамадскія). Тут на 4 гектарах пахаваны нямецкія жаўнеры Вермахта, савецкія салдаты, сербскія, расійскія, французскія і чэшскія ваеннапалонныя. У 2010 годзе федэральныя ўлады Германіі ўключылі паўночны сектар могілак, дзе знаходзяцца пахаванні савецкіх салдат, у рэестр помнікаў культуры. Супрацоўнікі мемарыялу вядуць актыўную даследчую працу па гісторыі пахаванняў, супрацоўнічаюць з установамі адукацыі, арганізуюць сумесныя ініцыятывы.

Помнік мірным ахвярам на Паўночных могілках

Галоўным вынікам удзелу ў праекце для Людмілы Галаско стала тое, што яна знайшла новыя накірункі і падыходы ў працы школьных музеяў.

– Перад работнікамі ўстаноў культуры і адукацыі сёння стаіць агульная задача – выхаванне свядомай моладзі, неабыякавай да нацыянальнай спадчыны. Таму партнёрства школ і музеяў жыццёва неабходна. У санаторнай школе зараз ідзе работа над праектам стварэння музея з рабочай назвай “Назад у СССР”, а таксама арганізуюцца ў адзіную сістэму адзінкавыя выставачныя экспазіцыі, якія мае школа. Распрацоўваецца праект узаемадзеяння школьнай праграмы і музея, у аснове якога ляжаць прынцыпы музейнай педагогікі, падрабязна разгледжаныя на платформе ў “Музейнай акадэміі”.

Служба інфармацыі газеты «Праца»

Вам может быть интересно

Комментарии отключены